spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

RISDA sasar sifar import tanaman jangka pendek

- Advertisement -spot_img

Oleh Fhatihah Zakinan

KUALA LUMPUR : Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah, (RISDA) dalam usaha ke arah sifar import ternakan dan tanaman jangka pendek dengan memanfaatkan pertanian kontrak atau ‘contract farming’ melalui penglibatan lebih 200,000 pekebun kecil dan penoreh getah.

Usaha itu bagi membantu pekebun kecil dan penoreh getah yang mempunyai keluasan kebun sehingga 2.5 hektar meningkatkan pendapatan seisi rumah kepada RM4,500 menjelang 2025.

Pengerusi RISDA, Datuk Seri Mohd Salim Mohd Sharif berkata, pihaknya menggalakkan penyertaan contract farming sebagai sebahagian pendapatan lebih baik, seperti penanaman jagung dengan menyediakan benih jagung dan dibeli semula secara langsung daripada pekebun sebaik tiba musim tuai.

“Kita kalau boleh memang dah tak nak import pun (ternakan dan tanaman jangka pendek), kita nak libatkan pekebun kecil walaupun dia tak mampu meningkatkan pendapatan.

“Dengan adanya contract farming ini, pendapatan mereka akan terus meningkat dan kita sasarkan RM4,500 (pendapatan pekebun) dapat dicapai di bawah pelan pembangunan atau pelan strategik kita (RISDA),” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media pada Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri RISDA 2022, di Ibu Pejabat RISDA, di sini, hari ini.

Yang turut hadir, Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Mahdzir Khalid.

- Advertisement -spot_img

Covid

Malaysia covid cases