spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

PERKEMBANGAN KONFLIK KETENTERAAN RUSSIA-UKRAINE HARI KE-36

- Advertisement -spot_img
  1. Seorang pegawai kerajaan Italy, Stefano Gizzi dipecat kerana menyatakan sokongannya kepada Russia dan memuatnaik photo dengan letter ‘Z’, sebagai solidariti ke atas Russia.
  2. Russia menyalahkan US atas serangan ‘cyberattacks’ yang mencecah jumlah ratusan ribu setiap hari.
  3. Belgium, Ireland, Czech Republic and the Netherland ‘expelled’ 40 diplomats Russia atas tuduhan penglibatan dlm aktiviti pengintipan.
  4. FIFA telah membatalkan penyertaan Russia untuk pusinga kelayakkan Piala Dunia Qatar 2022.
  5. Beijing memberi reaksi keras setelah laporan terperingkat US yang bocor, jelas menggelar Beijing as ‘the most consequential strategic competitor’.
  6. China mengeluarkan kenyataan bagi pihak Asia, spesifically Southeast-Asia bukan ‘chessboard’ bagi besar. Semua negara Asia concerns dengan situasi di Ukraine dan peluasan hegemoni kuasa oleh US.
  7. Penyokong Poland melaungkan slogan anti-Russia (Ruska kurwa-Russian whores) ketika meraikan kemenangan 2-0 ke atas Sweden yang membawa mereka ke pusingan akhir Piala Dunia 2022.
  8. Dmitry Medmedez, former Russian President menyatakan ‘New World Financial Order’ akan berlaku, menandakan berakhirnya penguasaan Barat ke atas dunia.
  9. Estonia mengambil pendekatan untuk tidak membayar segala hutang berkaitan tenaga dengan Russia.
  10. UK akan membekalkan senjata yang lebih sophisticated kepada Ukraine untuk berdepan serangan Russia termasuklah ‘longer-range deep fires’ & heavy artillery.
  11. Russia menolak sebarang perbincangan tentang wilayah Crimea, ianya sudah termaktub sebagai sebahagian dari wilayah Russia sebagaimana yag didakwa.
  12. Russia mempertimbangan semua produk eksport termasuk bijiran, fertiliser, seed oil, crude, coal, metals, woods dibayar dalam Ruble.
  13. Moscow menuduh Ukraine menggunakan kenderaan awam, kenderaan UN dan Ambulance untuk membawa masuk senjata dari luar.
  14. Beijing dan Moscow menggesa warga dunia bersama mereka dalam mengembangkan ‘fair world order’ yang menjanjikan lebih keamanan dan keadilan.
  15. Scott Ritter, former US Marine Corps Intel officer mengatakan bahawa ‘regime change’ ke atas Russia adalah menjadi hasrat US sejak sekian lama.

Oleh : Penganalisis Kajian Strategik dan Keselamatan Negara, Prof. Madya Dr Mizan Mohammad Aslam 

- Advertisement -spot_img

Covid

Malaysia covid cases